Naar start

Over spanning

Het menselijk lichaam beschikt over een eigen energiecentrale, een aanmaaksysteem voor brandstof. Maar het lichaam kan alleen brandstof aanmaken, wanneer de spieren ontspannen zijn. Wanneer de spieren gespannen zijn, verbruik je alleen maar brandstof (lees: energie). Het is daarom van levensbelang dat je weet wanneer je gespannen bent, en wanneer ontspannen. Dat is moeilijk dan je denkt! Veel mensen zijn vervreemd van hun lichaam. Als je langere tijd onder spanning staat, dan ben je je van die spanning niet meer bewust, je raakt er aan gewend.
Met spanning wordt spierspanning bedoeld. Spanning betekent dat je de 1030 spieren van je lichaam (bijna de helft van het lichaamsgewicht) onder druk zet. Dit gebeurt wanneer je angstig bent of agressief. Je lichaam komt dan in een staat van alarm, het maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Je ademhaling en hartslag gaan sneller, je maag weigert voedsel, de darmen komen onder druk te staan. Deze situatie kan en mag niet te lang duren. Er wordt alleen maar energie verbruikt en geen nieuwe energie aangemaakt. Vroeg of laat kan het gevolg zijn: hart- en vaatziekten, hoofd-, nek- en rugpijnen, maag- en darmklachten en allerlei infectieziekten doordat de weerstand weg is.
De gevolgen van een teveel aan spierspanning zijn te weinig bekend. Niet bij iedereen die overbelast is zijn alle symptomen aanwezig, maar als je verschillende symptomen herkent, dan is het nodig dat je meer ontspanning in je leven brengt.

• Overgevoeligheid voor prikkels (harde geluiden, fel licht, tv kijken)
  • Pijnklachten in het hele lichaam, vooral in rug en gewrichten en hoofdpijn.
  • Emotionele kwetsbaarheid ( meer en sneller last van ergernis, agressie of verdriet)
  • Concentratieverlies en geheugenproblemen
  • Chronische vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Spijsverteringsproblemen
  • Veranderingen in het afweersysteem (meer last van ontstekingen, allergieën, en meer vatbaar voor verkoudheid en griep)

Er zijn rond ontspanning twee grote misverstanden:

1. Gezond zijn is een automatisch gevolg van hard werken, gezond eten en voldoende frisse lucht. Dis is niet waar! Er moet een evenwicht zijn tussen spanning en ontspanning
  2. Voldoende afleiding, sport en vakantie zorgen automatisch voor ontspanning. Dit is niet waar! Ontspannen betekent dat u uw spieren slapper maakt, alle 1030!

Mensen vragen me vaak wat ze moeten doen om meer ontspannen te zijn. Het geheim is: je moet niet iets doen, je moet iets laten!

Geplaatst op maandag, 14 mei, 2018